Dwie nagrody główne dla filmu "Dziecko z pyłu" na festiwalu w Krakowie

Dokument "Dziecko z pyłu" w reżyserii Weroniki Mliczewskiej zdobył dwie nagrody główne na 65. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Został doceniony m.in. za uniwersalną przypowieść o mierzeniu się człowieka z krzywdą zadawaną przez historię.

Dwie nagrody główne dla filmu "Dziecko z pyłu" na festiwalu w Krakowie

Weronika Mliczewska z dwoma nagrodami głównymi na Krakowskim Festiwalu Filmowym

Foto: mat.prasowe/M.Łepecki

"Dziecko z pyłu" przedstawia historię 55-letniego Sanga, który jest jednym z wielu dzieci poczętych przez amerykańskich żołnierzy w czasie wojny w Wietnamie. Bohater przez całe życie marzy o spotkaniu z ojcem, w końcu odnajduje go w Stanach Zjednoczonych. O obrazie "Dziecko z pyłu" rozmawialiśmy w audycji "Fajny film".

Złoty Lajkonik za dokumentalny debiut

Pełnometrażowy debiut dokumentalny Weroniki Mliczewskiej zwyciężył w konkursie polskim oraz międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych. Złotego Lajkonika w konkursie polskim przyznano reżyserce "za film spełniony, który losy jednostki poszukującej ojca przemienia w uniwersalną przypowieść o mierzeniu się z krzywdą zadawaną przez historię", a także "za bolesne piękno obrazu o zrywaniu i odzyskiwaniu najważniejszych międzyludzkich więzi".

Natomiast jury konkursu dokumentalnego podjęło decyzję o przyznaniu Złotego Rogu "Dziecku z pyłu" w uznaniu za "szczere i poruszające ukazanie poszukiwania tożsamości przez jednego człowieka pośród niezatartych ran wojny, a także za stworzenie filmu dokumentalnego, który z głębokim wglądem ukazuje związek między jednostką a historią, między przeszłością a teraźniejszością".

Twórców "Dziecka z pyłu" dostrzegło także Stowarzyszenie Filmowców Polskich, nagradzając film za montaż Marcina Sucharskiego i Mateusza Romaszkana.


Oprócz filmu Mliczewskiej nagrodę główną w konkursie polskim zdobył również Wojciech Staroń za film "Pasja według Agnieszki". Jury w uzasadnieniu wskazało, że jest to nagroda "dla intymnego i zarazem niebywale pojemnego filmu o wypełnianiu każdej chwili sensem. Za przypomnienie, że możliwy jest świat, w którym ludzie widzą się, słyszą i dzięki temu rosną".

Nagrody z krótkometrażowe dokumenty

Za najlepszy polski krótkometrażowy film dokumentalny uznano "Bloodline" Wojciecha Węglarza, a najlepszą krótkometrażową animacją został obraz "Basen albo śmierć złotej rybki" Darii Kopiec. 


W kategorii polskich fabularnych filmów krótkometrażowych jury doceniło produkcję "Spójrz na swój dom" Artema Rachkelyuka. "Za eleganckie ukazanie kryzysu egzystencjalnego, którego doświadczają młodzi ukraińscy uchodźcy, próbując ocalić przyszłość swojego kraju", reżyser otrzymał nagrodę również w międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych.

Radiowa Trójka była patronem medialnym Festiwalu Filmowego w Krakowie.